FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2020

Arv som varit enskild egendom har använts till renovering av ett gemensamt hus

Hej! Jag ligger i skilsmässa och därefter väntande bodelning. När min pappa gick bort för några år sen fick jag ut ett arv (pengar)som det i testamentet stod skulle vara enskild egendom. Jag och min maka äger ett hus,50% var. Under åren har allt mitt arv gått till att betala för det gemensamma boendet, takbyte, renovering och allmänt underhåll. Detta då man ju trodde att äktenskapet skulle vara ända till döden. Vi har alltid annars delat alla kostnader och betalat räkningar från bägges konto.

Hur gör man i bodelningen, hur skall dessa pengar räknas in eller räknas bort. Råder stor förvirring. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig är äktenskapsbalken (ÄktB), jag kommer att utgå från denna när jag besvarar din fråga.

Giftorättsgodset ingår i bodelningen

Som du redan verkar förstå så är det bara giftorättsgodset som kommer ingå i bodelningen. Vad som är giftorättsgods framgår av 7 kap. 1 § ÄktB och är all egendom som inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom framgår i sin tur av 7 kap. 2 §.

Ditt arv har investerats i ert gemensamma hus

Som du beskriver det så har du investerat ditt arv, som är enskild egendom (7 kap. 2 § punkt 4 ÄktB), i ert gemensamma hus. I 7 kap. 2 § punkt 6 regleras vad som gäller när någonting annat (substitut) träder in i stället för den enskilda egendomen, i ditt fall takbyte och renovering av huset. Utgångspunkten är att det som träder in i stället också blir enskild egendom. Detta bör följaktligen innebära att den del av värdeökningen som motsvarar den del av arvet som lagts på renoveringen ska utgöra enskild egendom vid bodelningen.

Viktigt är dock att man kan särskilja substitutet från de övriga tillgångarna, vilket kan bli svårt i ditt fall. Om det inte har varit väldigt, väldigt tydligt vilka pengar som har använts till vilka åtgärder på huset - så att det är uppenbart och lätt att separera arvet från det som ska utgör giftorättsgods, så kan det bli svårt för dig att hävda att en del av husets värde utgör din enskilda egendom.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis bedömer jag att det kommer bli svårt för dig att hävda att ert gemensamma hus, som klassas som giftorättsgods, delvis ska vara din enskilda egendom p.g.a. renoveringarna som betalats med pengarna från ditt arv. Det allra bästa hade varit om detta på förhand hade reglerats i ett äktenskapsförord.

Om du behöver mer juridisk hjälp så rekommenderar jag dig att boka en tid med någon av våra erfarna jurister!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare