Ärekränkning

Hej! vilket bra initiativ det här var -hoppas på svar denna gång!

En person jag köpt hund av och där det sedan blev en tvist som SKK (Svenska kennelklubben) tagit itu med har totalt spårat ur då hunduppfödaren kommit med de grövsta anklagelserna om hur jag bor mm. Dessa uppgifter är ju offentliga då de går genom SKK .

Han har sagt jag är psykiskt sjuk, har blivit vräkt flera gånger och att jag föder upp blandraskatter och säljer

svart! inget är naturligtvis sant och jag har ju bevis men jag tycker inte JAG ska behöva ta den bevisbördan!!

HAr försökt prata med polisen men har ännu ej fått något svar, dom bryr sig ju inte.

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Detta låter som ett typsikt fall av brottet förtal, som du finner bestämmelser om i Brottsbalkens (BrB) 5 kap.

Förtal

Förtal är när någon blir utpekad såsom brottslig eller klandervärd (vilket stämmer överens med din frågeställning) eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. 5 kap 1 § BrB. Att uppgiften ska vara ägnad att, innebär att det inte krävs någon bevisning för att beskyllningen/arna faktiskt har medfört andras missaktning, utan endast att det är det som har varit åsyftat/meningen med beskyllningen.

Uppgifterna måste vara bestämda och spridna utåt till "tredje person", dvs. utåt mot andra, vilket också är uppfyllt eftersom uppgifterna är specifika och också sprids offentligt.

För att straffansvar ska föreligga krävs också att personen som sprider uppgifterna inte har varit skyldig att uttala sig (legitim anledning, t.ex. i en rättegång) eller att uppgifterna med hänsyn till omständigheterna har varit försvarliga att lämna ut. Sanna uppgifter leder inte heller till straffansvar.

Ärekränkning och förolämpning är så kallade målsägandebrott vilket innebär att allmän åklagare inte har en skyldighet att väcka åtal för dessa brott, utan det ligger hos målsäganden att göra detta.

För att någon ska kunna åtalas för brottet förtal krävs det målsäganden (dvs. brottsoffret) för målet till åtal. Åklagaren kan väcka åtal om målsäganden anger brottet till åtal och det samtidigt kan anses påkallat från allmän synpunkt. 5 kap 5 § BrB.

Sammanfattning

För att brottet förtal ska vara "fullbordat" ska det alltså vara fråga om:

1) uppgift som lämnats till tredje part

2) uppgiften är ägnad att utsätta någon för andras missaktning

3) uppgiften kan inte anses som försvarlig

För att gå vidare med frågan behöver du väcka ett enskilt åtal, eftersom grundregeln är att åklagaren inte har en skyldighet att väcka åtal med anledning av ärekränkningar.

Påföljden för ärekränkning är normalt böter, om har uppgifterna har spridits i större omfattning eller varit ägnat att medföra särskilt stor skada kan även fängelse som påföljd dömas ut för grov ärekränkning. 5 kap 1 och 3 § BrB.

När det kommer till bevisbördans placering är huvudregeln inom straffrätten (även internationellt) att den som påstår något eller anklagar någon också ska kunna styrka det påståendet, annars skulle man omvänt behöva bevisa att man inte har gjort någonting, något som i många fall är omöjligt.

I ditt fall ska du alltså visa på detta, men å andra sidan torde bevisningen som finns vara fullt tillräcklig eftersom det räcker med att endast visa att uppgifterna spridits utåt och är osanna. Det är däremot enligt samma tankesätt upp till personen som förtalar dig att styrka att uppgifterna skulle vara sanna eller åtminstone försvarliga om han/hon hävdar att det inte rör sig om ett förtal.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare