Är utländsk sommarstuga samboegendom?

Jag och min sambo har köpt en sommarstuga utomlands, som jag står som ensam ägare till. Omfattas den vid en bodelning? Anses den vara införskaffad för det gemensamma boendet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är endast samboegendom som omfattas vid en bodelning mellan sambor. Samboegendom definieras i 3 § Sambolagen (här) som gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning.

Till att börja med ingår all egendom oavsett var den befinner sig i samboegendomen, om den uppfyller de övriga kraven. En sommarstuga som finns utomlands kan därför omfattas. Det spelar heller ingen roll vem som är ägare till egendomen. Bodelningens syfte är att utjämna egendomsförhållandena om en sambo har mer egendom än den andra, t.ex. på grund av att den ena stod för kostnader för förbrukningsvaror och den andra för långsiktiga investeringar. Det krävs dock att egendomen var tänkt att användas gemensamt vid inköpet. Egendomen måste således vara inköpt efter samboförhållandet inleddes med detta syfte, i undantagsfall kan egendomen vara införskaffad en kort tid innan detta.

För att räknas som gemensam bostad krävs att det att den har karaktären av ett permanent boende. Egendom som huvudsakligen används till fritidsändamål undantas från samboegendom enligt 7 § samma lag. En sommarstuga kommer troligtvis inte att anses vara en sådan permanent bostad som avses och kan således inte vara samboegendom och ingå i en bodelning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare