FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/08/2017

Är sommarstugan en del av samboegendomen?

Hej!

Jag flyttade in i min sambos hus som han står på lagfarten. Jag köpte för mina pengar en sommarstuga som jag betalade, alltså inga lån. Jag står ensam på lagfarten för stugan.

Han har tre barn sedan tidigare och jag har två barn sedan tidigare.

Hur skulle det bli vid en ev separation utan speciellt samboavtal?

Våran tanke är ju att den som står på lagfarten är också den som äger boendet vid ev sepearation. Min oro är att huset räknas som hans eftersom han hade det sedan tidigare och att sommarstugan delas på eftersom det var ett gemensamt beslut att köpa även om jag betalt o står på lagfarten.

Hur är det egentligen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att huset kommer att falla på din sambos lott om det förvärvats innan ni flyttade ihop och utan avsikt att användas gemensamt vid tidpunkten för köpet. Hans hus är då alltså inte en del av samboegendomen. Det är inte heller den sommarstuga som du köpt eftersom att det endast är den gemensamma bostaden och bohaget som ska ingå vid en bodelning. En sommarstuga används huvudsakligen för fritidsändamål och är därför uttryckligen undantagen från samboegendomen. Det innebär att du inte behöver oroa dig för att du måste dela lika på din sommarstuga om ni skulle separera i framtiden. (3-8 §§ Sambolagen)

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare