Är jag tvungen att släppa in bostadsrättsföreningen i min lägenhet?

Jag bor i en bostadsrätt. Har just haft styrelsen inne hos mig för koll av ventilationen och de var inte trevliga heller. Nu hade vi bestämt en tid men frågan är Får man verkligen bara komma in i min lägenhet hur som helst utan att ta hänsyn. De lyssnar inte på mig och kräver saker och har väldigt otrevlig ton. Sen när de går då säger de att de ska komma en gång till utan förvarning eller nåt. Jag kan förstå att der kanske måste kollas men då tycker jag att jag skulle få ett val att själv göra det i så fall och inte bara att styrelsen ska få klampa in och bestämma. Jag känner mig väldigt påhoppad och otrygg och rädd. Jag är dels sjuk och har Aspergers och svårt med människor överhuvudtaget. Jag vet att det kanske inte betyder så mkt men jag vill bara påpeka att det är väldigt jobbigt när man möter sådana här personer som anser de har rätt. Har jag rätt att stänga dörren om mig eller måste jag verkligen rätta mig efter dem. Hur anser lagen. Vad kan jag göra. Kan jag göra nåt. Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill börja med att beklaga att du blivit otrevligt bemött, det är aldrig roligt.

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från bostadsrättslagen.

Du är tvungen att släppa in styrelsen i lägenheten när det behövs för tillsyn

Styrelsen är företrädare för bostadsrättsföreningen och har rätt att komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra (7 kap. 13 § bostadsrättslagen). Du är med andra ord tvungen att släppa in styrelsen i lägenheten vid tillsyn av t.ex. ventilation.

Mitt förslag är att du pratar med någon i bostadsrättsföreningen och berättar om din situation. Möjligtvis så kan ni komma överens om hur ni ska gå till väga när det krävs tillsyn av lägenheten så att du inte behöver känna dig otrygg eller rädd vid sådana tillfällen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare