Är hyresvärden ersättningsskyldig för skadan?

Hej. Jag har en fråga angående hyresrätts lägenhet och standard. De va nämligen så att en hylla i köket som är ämnat för att man ska kunna förvara sitt porslin. Rasade ner över bänk och mat häromdagen, De mesta gick sönder. ringde till hyresvärden och de står inte för något förutom att satta tillbaka hyllan. Men jag vill ha ersättning för porslinet, har jag rätt till de? Alltså inte från mitt egna försäkringsbolag. Utan att dom ska stå för detta. Vad gäller? Mvh Milla

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrättslägenheter finns i 12 kap. Jordabalken, som brukar kallas för "Hyreslagen". Enligt 12 kap. 11 § Jordabalken (som genom 16 § gäller även under hyrestiden) har hyresgästen rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse.

I ditt fall innebär detta att om anledningen till att hyllan rasade ner var att hyresvärden inte skött underhållet av lägenheten, så kan du ha rätt till ersättning för porslinet. Det är hyresvärden som ska bevisa att skadan inte beror på honom, om han vill slippa ersättningsskyldighet.

Vänliga hälsningar

Caroline OravaRådgivare