FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2018

Är ett bodelningsavtal en allmän handling?

Hej

Jag undrar om det finns något sätt att få se någon annans bodelningsavtal. Min nuvarande sambo vill inte visa mig sitt bodelningsavtal. Jag tror att han döljer saker för mig i samband med att det skrevs.

Jag undrar alltså om jag kan höra av mig till advokatfirman de använde och begära ut den.

Tänker om det är allmän handling eller något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En allmän handling är en handling som har inkommit till en myndighet, i det här fallet är det Skatteverket (se tryckfrihetsförordningen 2 kapitlet 6 – 7 §§ 1 stycket)

Ett bodelningsavtal är en allmän handling som du kan begära genom att kontakta Skatteverket. Jag bifogar Skatteverkets hemsida där de förklarar tydligt hur du ska göra för att kunna begära bodelningsavtalet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare