FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2022

Är det värt att överklaga en dom?

Hej! vår dotter är 16 år har åkt dit för snatteri, hon var alltså redan 16år när brottet ägde rum. Det snattade föremålets värde låg på 78kr och var sminkrelaterat. Hon blev tagen av en vakt som jobbade i butiken och såg att hon stoppade den i fickan samt att allt fanns på övervakningskamera. Hon erkände brottet för polisen på plats. Idag kom domen där det står att hon fått strafföreläggande och dagsböter på totalt 2300kr. Min fråga är nu om det ens är någon idé att överklaga och riskera att stå för alla rättskostnader eller om man ska göra ett försök. Böterna i sig är inte det stora problemet utan att hon nu kommer hamna i belastningsregistret i 5år. Är det värt överklagan eller ska man betala och försöka glömma det som hänt vad tycker ni?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överklagan

Den som vill överklaga en brottmålsdom i tingsrätten ska göra det skriftligen inom tre veckor från den dag då domen meddelades (51 kap. 1 § rättegångsbalken). I vissa fall krävs prövningstillstånd. Om det krävs prövningstillstånd i hovrätten ska tingsrättens dom innehålla en uppgift om detta. Ett överklagande till hovrätten ska bland annat innehålla uppgifter om vilken del av domen som överklagas, grunden för att man överklagar samt omständigheter som är till stöd för att prövningstillstånd ska meddelas (51 kap. 4 § rättegångsbalken). Beviljas inte ett prövningstillstånd är det tingsrättens dom som kommer att gälla (49 kap. 14 a § rättegångsbalken).

Prövningstillstånd
För att prövningstillstånd ska meddelas krävs någon av följande förutsättningar: ( 49 kap. 14 § rättegångsbalken) :

(1) det finns anledning att betvivla riktigheten i tingsrättens beslut

(2) det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till

(3) det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller

(4) det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet

I ditt fall har din dotter erkänt brottet. Det finns även bevisning (övervakningskameran) som bekräftar att hennes erkännande är sanningsenligt. I din fråga verkar oron inte handla om bötesbeloppet utan snarare att din dotter ska förekomma i belastningsregistret i 5 år. Utifrån den informationen jag har är det tveksamt om det är värt att överklaga, då det finns både bevis och ett erkännande. Jag känner dock inte till alla omständigheter och detaljer i hennes fall. Min rekommendation är att du kontaktar en jurist som du kan rådgöra med för att få ett mer precist svar innan du tar ett beslut.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare