Är det tillåtet för omyndiga personer att vistas i miljöer där det serveras alkohol?

Vad kan hända enligt lag om en 17 åring går ut på baren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågeställning är något oklar. Jag uppfattar den dock som att du undrar om det är tillåtet för 17-åringar att vistas i miljöer där det förekommer/serveras alkohol.

Ingen lag/förordningen som reglerar vilka som får besöka krogar

Det finns inga lagar eller förordningar som reglerar vilka som ska vara tillåtna att besöka krogar och pubar. Således finns det alltså inget juridiskt stöd för att hindra en minderårig att besöka en krog. Det finns dock ett ansvar för verksamhetens ägare att se till att personer som är omyndiga inte blir serverade alkohol. Krogpersonalen har även ett personligt ansvar vilket framgår av 3 kap. 8 § 3 st. Alkohollag.

Åldersgränser bestäms av den som äger verksamheten

Beträffande åldersgränser så är det alltså upp till verksamhetens ägare att bestämma dessa. Detta möjliggör att en krogägare exempelvis kan vägra att släppa in människor som är under 18-år. Anledningen till detta kan vara att man inte vill släppa in alltför unga människor i dessa miljöer.

Om jag missuppfattat din fråga är du varmt välkommen att höra av dig igen så ska jag försöka besvara dina funderingar återigen. Det är viktigt att påpeka att det inte är tillåtet att utge sig för att vara någon annan för att komma in på krogen, dvs. använda sig av ett "fake-leg". Då kan man göra sig skyldig till brottet urkundsförfalskning. Om det var detta du efterfrågade med din fråga, så återkom som sagt så skall jag förklara lite mer kring det brottet och eventuella påföljder.

Vänliga hälsningar!

Rijad TrubljaninRådgivare