Är det tillåtet att kasta ut sin sambo från lägenheten?

Hej! Jag hade en fundering gällande hyreskontraktet. Ifall en person står på ett hyreskontrakt och en annan person flyttar in som sambo samt och de tillsammans betalar hälften var för hyran. Vad händer när förhållandet tar slut, får personen som står på kontraktet bara kasta ut sambon utan någon uppsägningstid?

Lawline svarar

Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan beror på. Ifall förutsättningarna vore sådana att sambon står på hyreskontraktet och införskaffade bostaden för egen användning blir svaret annorlunda än ifall fallet varit att införskaffandet av bostaden var att bo där tillsammans med sin sambo.

Ifall situationen var följande; att hyreslägenheten införskaffades för gemensam användning mellan samborna, är bostaden att betrakta som gemensam och ska därav räknas som samboegendom. Enligt sambolagens 3 och 8 §§ ska all samboegendom ingå i en bodelning. Vid en bodelning fördelas sedan all samboegendom lika mellan samborna. En bodelning görs på begäran, om samborna separerar eller om någon av dem går bort, (8-14 §§ sambolagen). Detta medför att ifall den ena sambon däremot införskaffar hyreslägenheten med avsikten att bo där ensam och den andre sambon flyttar in i efterhand, ska lägenheten inte räknas som samboegendom och därmed inte ingå i en bodelning. Detta innebär i praktiken att den sambo som står för hyreslägenheten (hyreskontraktet), i princip rätten att be den andre sambon att flytta ut omgående. I och med att situationen rör ett samboförhållande, är reglerna om uppsägningstid för inneboende inte tillämpliga i det här fallet.

Det finns dock en möjlighet att överta lägenheten vid ett senare tillfälle, det vill säga vid en separation. Det som är väger en stor tyngd är om denna sambo anses vara bäst behövande av lägenheten och att övertagandet i sig anses som skäligt enligt lagens mening i 22 § sambolagen. Det här undantaget blir däremot sällan aktuellt, utan det krävs mycket till för att den sambo som inte står på hyreskontraktet ska kunna ta över bostaden.

Lawline jurister kan hjälpa er vid en separation
Det är många praktiska och juridiska frågor som behöver redas ut vid en separation mellan sambor, framför allt gällande bodelningen. Lawline jurister hjälper gärna till med bodelningen vid en separation. Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Du kan även boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Avslutningsvis är förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit användbar och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form.

Sheba ShalyRådgivare