Är det tillåtet att höja årsavgiften för en bostadsrätt i förhållande till lägenheternas storlek

Flyttade till en bostadsrätt för ett år sen och under det året har alla som bott där gemensamt skött gräsklippning och städning av området. Men nu har det blivit beslutat att man ska leja ut det arbetet eftersom det är så många som inte hjälper till. Det innebär att avgiften höjs men den höjs olika beroende på hur stor bostadsrätt man har. Har man en fyra höjs avgiften med typ 600 kr medan den som har en tvåa bara får en höjning på 250 kr. Är det okej att höja olika när underhållsarbetet gäller gemensamma ytor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrätter och deras årsavgift regleras av bostadsrättslag (1991:614) (BrL framöver). Den avgift som vi oftast betalar månadsvis kallas i BrL för årsavgift. Jag tolkar din fråga så att din bostadsrättsförening bestämmer Er årsavgift beroende på storleken på lägenheten.

Exakt hur årsavgiften har beräknats ska framgå i bostadsrättsföreningens stadgar, 9 kap. 5 § 1 st. 5 p. BrL. Föreningen har rätt att ta ut avgiften för att täcka löpande kostnader i verksamheten, 7 kap. 14 § 1 st. BrL. De har stora friheter att bestämma själva hur den ska beräknas, bl.a. så kan lägenheternas yta ligga till grund för beräkningen.

Mitt svar i korthet är alltså att det i princip inte finns något som hindrar föreningen att bestämma avgiften utifrån lägenhetens storlek, även om det är gemensamma ytor.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare