Är det tillåtet att äga ett fritidshus om man bor i en hyresrätt?

Hejsan,

Är det lagligt att äga ett fritidshus/ villa (som ska användas som fritidshus) samtidigt som man bor och har kvar sin hyresrätt? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om det är lagligt att äga ett fritidshus samtidigt som man har en hyresrätt som permanent bostad. Svaret på din fråga är helt enkelt att det är fullt tillåtet. Det är inte brottsligt att äga en fritidsfastighet samtidigt som man har en hyresrätt.

En annan aspekt av "tillåtligheten" är huruvida hyresrätten kan sägas upp av hyresvärden, vilket kanske var den aspekten du var ute efter. En hyresvärd kan exempelvis säga upp en hyresrätt om hyresgästen inte har något behov av den (t.ex. om du permanent bor i villan) men eftersom du nämner att du bor i hyresrätten så är det inte aktuellt, varför jag inte går in på det närmare. Alltså, är det sammanfattningsvis fullt tillåtet att äga en fritidsfastighet samtidigt som man har en hyresrätt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar

Dostan SulaimanRådgivare