FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/12/2018

Är det skillnad om tilltalad eller åklagare överklagar dom?

Är det skillnad om försvar eller åklagare överklagar till hovrätten? Kan straffet inte skärpas om domen i tingsrätten överklagas av den åtalade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom processrätten finns en princip som på latin så fint heter "reformatio in pejus", vilket betyder att "ingen förändring till det sämre får ske". Principen innebär att domstolen vid ett överklagande inte får döma den part som klagat till en allvarligare rättsföljd än den dom som överklagats.

Detta innebär att i brottmål får den tilltalade inte dömas till ett hårdare straff om endast den tilltalade överklagar. Om åklagaren överklagar domen, och det inte är till förmån för den tilltalade, gäller inte principen och den tilltalade kan då få ett skärpt straff om åklagaren yrkar på detta i överklagan.

Precis som du skriver i din fråga så kan därmed inte straffet skärpas om domen endast överklagas av den åtalade. Överklagar däremot åklagaren och yrkar på skärpning av påföljd så finns det möjlighet för straffskärpning.

Principen framgår av 51 kap. 25 § rättegångsbalken.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare