Är det olagligt att gilla någons profil på en dejtingsajt om personen är under 18 år?

Hej! Jag har en fråga om jag kan ha gjort mig skyldig till ett brott. Situationen var att jag satt på en dejtingsajt och såg en person som uppgav sig vara 19 år. Hon angav sina sociala medier och jag sökte upp dem. När jag sökte upp dem såg jag en med samma namn på nätet som var 17 år. Där och då tänkte jag att det måste ha varit en annan person med samma namn då hon på dejtingsajten uppgav sig vara 19. Jag valde att gilla profilen. I efterhand började jag dock fundera om jag borde ha varit mer försiktig, att hon på dejtingsajten hade ljugit om sin ålder. Vi har inte haft kontakt, men jag undrar om det kan vara ett brott att gilla en profil på en dejtingsajt tillhörande en 17-åring?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta om du kan ha gjort dig skyldig till ett brott, när du gillat en profil som tillhörde någon som är 17 år på en dejtingsajt.

Gilla någons profil samt byxmyndighetsålder

Att endast gilla en profil på en dejtingsajt är inte ett brott, även om barnet i fråga skulle vara under 15 år. Skulle man gilla en profil tillhörande någon som är under 15 kan man, om man efter detta föreslår en träff i sexuellt syfte, dömas för kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte enligt 6 kap. 10 a § brottsbalken (BrB). Det krävs då att man antingen är medveten om eller oaktsam till att barnet i fråga är under 15 år gammalt (se 1 kap. 2 § BrB jämte 6 kap. 13 § BrB). Sexuella handlingar med barn som är under 18 men över 15 år gamla är endast kriminaliserat i vissa undantagsfall (se t. ex 6 kap. 4 § 2 st. BrB samt 6 kap. 8 § 2 st. BrB).

Vad innebär det för dig?

Det är inte brottsligt av dig att gilla personens profil, vilket det inte hade varit om barnet var under 15 år heller. Du har inte gjort dig skyldig till något brott. Hade personen varit under 15 och du varit medveten eller oaktsam i förhållande till detta, och du sedan stämt träff i sexuellt syfte, hade du dock kunnat göra dig skyldig till brott. Om personen i fråga är under den tillåtna åldersgränsen för dejtingsajten rekommenderar jag dig dock att anmäla detta till företaget bakom dejtingsajten.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare