Är det möjligt att ha ett bankkonto som enskild egendom?

Är precis nyskild och bodelning väntar. I vårt äktenskap fanns ett registrerat äktenskapsförord sedan några år tillbaka där makan har ett "specifikt bankkonto som skall vara enskild egendom" utan andra regleringar. Kan detta vara riktigt rätt eftersom makan under åren har placerat sitt giftorättsgods på kontot och även överföringar från maken och på så sett ökat egendomsskillnaden utan den andre makens samverkan?

Är det den summan som fanns på kontot när förordet skrevs som ska gälla som enskild egendom oavsett hur mycket man än sätter in eller tar ut på kontot därefter? Makan har även köpt saker till sig från kontot i närtid som hon nu hävdar är "enskild egendom".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken.

Genom äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt krävs att det är skriftligt och undertecknat av makarna samt att det har registrerats hos Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Utöver dessa formkrav finns krav på att egendom som ska göras till enskild är klar och individualiserad. Dessa krav blir problematiska när det gäller att göra ett bankkonto till enskild egendom. Om den ena maken själv bestämmer över bankkontot och sätter in och tar ut pengar som du beskriver så kan inte det uppfylla kraven på klarhet och individualisering. Om det skulle vara tillåtet så kan ju den ena maken ensam bestämma över vad som ska vara enskild egendom genom att sätta in giftorättsgods på det bankkontot. Detta är inte tillåtet eftersom äktenskapsförordet är ett avtal mellan makarna och ändringar av avtalet förutsätter att makarna är överens.

Hade makan startat ett separat konto där pengarna legat orörda och inga insättningar av giftorättsgods hade skett så hade det varit möjligt att pengarna på bankkontot varit enskild egendom. Men som det ser ut nu i er situation har pengarna som skulle vara enskild egendom sammanblandats med giftorättsgods. Därför är min bedömning att pengarna på bankkontot inte kan utgöra enskild egendom och därför kan inte heller de saker hon köpt för pengarna utgöra enskild egendom.

http://lawline.se/boka kan du kontakta Lawlines jurister för att få vidare råd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare