Är det jag eller bostadsrättsföreningen som ska stå för kostnaden för en ventilationsåtgärd?

Hej,

Skulle behöva lite hjälp angående ett ärende i min bostadsrättsförening.

I december gjordes åtgärder inför en OVK besiktning, och nu har fakturan kommit. Nedan följder vad det står på fakturan:

Åtgärder inför OVK besiktning

Monterat frånluftsdon inom kök samt rengöring enligt tidigare åtgärdsprotokoll för att erhålla godkänd OVK

Nu till frågan - är det jag eller bostadsföreningen som ska stå för kostnaden på 2 860 kr?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrättsföreningar finns i bostadsrättslagen.

Det finns lite bestämmelser om var gränsen går för ditt ansvar och föreningens ansvar. Du ska på egen bekostnad hålla din bostadsrätt i gott skick. Du är inte ansvarig för reparationer och olika åtgärder som görs på ledningar till avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om det är föreningen som har försett lägenheten med dem och ledningarna är till för mer än bara din lägenhet. Detta gäller också ventilationssystemet (7 kap. 12 §).

I det här sammanhanget brukar man förenklat säga att det är du personligen som ansvarar för det som finns i din egen bostadsrätt och som bara hör till den. Föreningen ansvarar för allt som inte tillhör en specifik bostadsrätt och som är gemensamt för föreningen så som gemensamma utrymmen, ledningssystem och liknande. Det kan också stå något annat bestämt i din förenings stadgar. I så fall gäller det som står där.

Enligt formuleringen på din faktura verkar det ha gjorts en installation i din egen lägenhets köksfläkt. Utifrån lagen är det alltså du som är ansvarig för kostnaden. Du kan självklart alltid kontakta din förenings styrelse och fråga om ni har några andra bestämmelser i era stadgar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att skriva till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare