Är bostadsrättslagen tillämplig?

jag vill gärna veta när bostadsrättslagen är tillämplig.

Med vänlig hälsning Yassin Ibrahim

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrättslagen (BrL) innehåller bland annat bestämmelser om bostadsrättsföreningar och bostadsrättshavare. Lagen är indelad i elva kapitel som reglerar alltifrån förutsättningarna för att skapa en bostadsrättsförening till bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter. I 2 kap BrL finns allmänna bestämmelser om medlemskap i en bostadsrättsförening och i 4 kap BrL regleras upplåtelser av lägenheter med bostadsrätt. I 67 kap BrL finns bestämmelser om övergång av bostadsrätt och om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

Om du är bostadsrättshavare, medlem i en bostadsrättsförening eller företräder en bostadsrättsförening kan du alltså orientera dig i bostadsrättslagen och undersöka om en viss situation regleras där. Lagen kan således vara tillämplig och reglera situationer som rör en bostadsrättsföreningar eller bostadsrättshavare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare