Är äktenskapsförord en möjlighet för att garantera att bostad och tomt inte ingår i bodelning?

Maken och jag (vi är gifta) har ett gemensamt barn samt att maken har ytterligare barn (särkullbarn). Vi är utflyttade till och skrivna i Portugal. Vi äger en lägenhet och en tomt tillsammans. Är äktenskapsförord en möjlighet för oss att garantera mig så att bostad och tomt inte ingår i en bodelning? Behöver vi skriva testamente mellan oss makar för att vara säkra på att inget av barnen kan lyfta något arv innan vi båda är borta oavsett vem av oss som dör först?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har valt att dela in mitt svar i två delar baserat på hur din fråga är ställd.

Äktenskapsförord

Som jag förstår så vill ni inte att lägenheten och tomten ska ingå i bodelning. Den egendom som ingår i bodelning kallas för giftorättsgods och är makarnas gemensamma egendom (10 kap 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods i svensk rätt (7 kap 1 § ÄktB). Det som är enskild egendom ska med andra ord inte ingå i bodelning. Det är genom äktenskapsförord som man bland annat gör giftorättsgods till enskild egendom (se 7 kap 2 § ÄktB). Med andra ord är äktenskapsförord ett sätt för er att se till att bostaden och tomten inte ingår i bodelning. För hjälp att upprätta äktenskapsförord (se här).

Testamente

I svensk rätt så ärver den efterlevande maken före gemensamma barn (3 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Undantag är för särkullbarn som ärver från sin biologiska förälder såsom bröstarvinge (2 kap 1 § ÄB). Det betyder att särkullbarnen endast kommer ärva från din make om inte testamente säger annat. Sammantaget behöver ni inte skriva ett testamente för att förhindra att ert gemensamma ärver förrän ni båda är borta, eftersom han eller hon ändå inte kommer kunna ärva före efterlevande make. Däremot måste ni upprätta testamente för särkullbarnen och uttrycka hur ni vill ha det det vill säga att dem inte ska kunna ärva från sin biologiska förälder förrän båda ni är borta.

För mer hjälp att upprätta testamente eller för fler frågor är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04

Vänligen

Therese AxénRådgivare