Använda deposition för att reparera skador i hyresrätt

En hyresgäst i en hyresrätt har lämnat skador efter sig som inte kan anses vara normalt slitage. Samma hyresgäst betalade depositionsavgift vid inflyttningen.

Min fråga: Kan jag "kvitta" depositionen mot skadan, dvs inte betala tillbaka densamma?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Depositionen ska täcka skadan

En hyresvärd tar ofta ut en deposition innan en hyresgäst flyttar in just för att täcka eventuella kostnader för skador som hyresgästen orsakar under hyrestiden. Depositionen kan också användas om hyresgästen inte betalar hyran. I en situation som den du beskriver, där skador som inte är normalt slitage har uppstått under hyrestiden, är hyresgästen skyldig att ersätta skadan. Ofta löses detta praktiskt genom att hyresvärden gör avdrag på depositionen för att reparera skadan och därefter enbart återbetalar det belopp som blir över efter reparationen till hyresgästen. Överstiger priset för reparationen storleken på depositionen är hyresgästen skyldig att betala också det överstigande beloppet.

Att tänka på

Viktigt att påpeka är att det är hyresvärdens ansvar att visa på att skadan uppstått under hyrestiden samt att hyresvärden givetvis inte kan ta mer pengar av depositionen än vad skadans värde faktiskt uppgått till. Hyresvärden bör därför dokumentera vad reparationen för skadan faktiskt uppgått till och vara noga med att återbetala eventuell resterande del av depositionen till hyresgästen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare