FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/07/2017

Ansvar för makes skulder vid skilsmässa

Min man hade mycket skulder när vi träffades. Han är hos kronofogden o nästa alla andra kredit långivare. Om vi skiljer oss får jag problem med dessa då?

Vi har varit gifta ca ett år o känt varandra ett och ett halv är

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om bodelning vid skilsmässa hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). Huvudregeln inom äktenskap är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder, ÄB 1 kap. 3 §.

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning ske. Vid en bodelning läggs makarnas giftorättsgods samman och delas sedan lika mellan makarna, ÄktB 9 kap. 1 §. Giftorättsgods är all egendom som inte gjorts enskild genom äktenskapsförord, testamente eller gåvovillkor. En makes skulder ska täckas av dennes giftorättsgods. Detta innebär att makarna först och främst får räkna av sina skulder från den egendom som utgör det egna giftorättsgodset och först därefter läggs makarnas kvarvarande giftorättsgods samman och delas lika, ÄktB 11 kap. 3 §. Överstiger en makes skulder giftorättsgodset blir summan 0, det kan alltså aldrig bli minus. Detta innebär att man inte kan bli betalningsskyldig för den andra makens skulder. Det som däremot händer om en makes skulder överstiger giftorättsgodset är att denna make inte kan bidra med något till hälftendelningen, det är alltså endast den andra makens giftorättsgods som kan läggas in i “potten”.

För att sammanfatta mitt svar kommer du inte att bli ansvarig för din makes skulder vid en eventuell skilsmässa. Möjligtvis kan du få ut mindre efter hälftendelningen om det endast är ditt giftorättsgods som ni får dela på, men skulderna behålls alltså av din man och delas inte lika i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare