Ansvar för den andra makens skulder

Hej! Det är så att jag har klantat till mig ordentligt och satt mig i en stor skuldsituation. Är inte hos Kronofogden än, men några skulder är hos inkasso.

Jag bor med min make sen tio år i en bostadsrätt som han och hans pappa äger. Den står alltså INTE på mig!

Om det blir så att skulderna går till KFM, kan dom utmäta bostadsrätten fast den inte står på mig och det endast är jag som har skulder på mig? Min man har inga skulder.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Makar är två självständiga rättssubjekt, som var och en ansvarar för sina skulder med sin egendom. Man har alltså ingen skyldighet att betala sin makes skulder. Det viktiga är vem som äger egendomen.

Om skulden däremot inte betalas kan kronofogden i vissa fall ha rätt att utmäta egendom. Huvudregeln är att kronofogden endast har rätt att utmäta egendom som tillhör gäldenären, dvs. den av makarna som har skulden, Utsökningsbalken (UB) 4 kap. 17 §. Däremot kan egendom som makarna har i sin gemensamma besittning utmätas om det inte kan bevisas att den tillhör den andra maken, UB 4 kap. 18 §.

Om din make kan bevisa att han och hans far äger bostadsrätten, t ex. genom ett köpekontrakt, kan den alltså inte mätas ut eftersom att ni då kan styrka att du inte är ägare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Mikaela LundbladRådgivare