FrågaAVTALSRÄTTGåva07/10/2018

Anses jag som ägare av bostadsrätt fastän jag ger bort min andel i gåva till make?

Jag och min man (gifta) äger 1 bostadsrätt idag 50/50. Jag har fått erbjudande om hyreslägenhet, dock kräver dom att jag inte får äga annat boende. Kan jag ge bort min del av bostadsrätten till min man som gåva, och då inte äga någonting? Eller äger vi båda allt tsm för att vi är gifta..?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Även om man är gift så har man sin respektive egendom. Detta innebär att om du kan ger bort din andel så kommer din make att anses vara ensam ägare till bostadsrätten. För att uppfylla kravet för att få hyra lägenheten du fått erbjudande om fungerar det alltså bra att ge bort bostadsrätten i gåva till din make. Behöver ni hjälp med att upprätta ett juridiskt giltigt gåvobrev kan ni få hjälp med det här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare