FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/07/2016

Bodelning i samboförhållande

Hej Jag och min sambo har bott ihop i 16 år har två barn som är 15 och 11 år gamla.Han äger huset som införskaffades för gemensam bruk.För ett och halv år sedan upphörde vårt samboförhållande och vi skrev på bodelning där vi skrev att han ska fortsätta vara ägare till huset och jag krävde ingenting från huset.När bodelningen skrevs så bodde jag i huset med honom fortvarande.Sedan efter bråk slängde han ut mig och barnen.Efter att vi har varit separerade i tre månader flyttade vi ihop igen i huset som vi har bott alltid.Vi har nu bott i ett och lalv år i ett samboförhållande men är på väg att separera igen.Min fråga är har vi varit sambos i lagens mening efter att vi har flyttat ihop på nytt?Och har jag rätt till bodelning igen eftersom jag inte krävde min del av huset vid första bodelningen(på grund av olika skäll)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågeställning besvaras med utgångspunkt i Sambolagen enligt SamboL 1 §. När ni flyttade isär så upphörde ert samboförhållande enl. SamboL 2 §. När ni flyttade ihop på nytt blev ni återigen sambos, under förutsättning att ni stadigvarande sammanbott i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll, under denna tid. Generellt räknas ett och ett halvt års sammanboende som stadigvarande och jag anser det framgå av din text att ni levt i ett parförhållande med gemensamt hushåll då ni även har barn tillsammans. Alltså är ni sambos.

Du har rätt till en ny bodelning, den gamla bodelningen kan inte göras om, både för att ni faktiskt har gjort den tidigare och för att tidsfristen endast löper i ett år från och med det att samboförhållandet upphörde. Tidsfristen framgår av SamboL 8 §.

Du kan alltså begära en ny bodelning i vilken er samboegendom ska tas upp. Samboegendom är bostad och bohag som införskaffats för gemensamt användning. Din sambo ägde ju bostaden då ni ingick i ert nya samboförhållande och därför bör bostaden ej anses som samboegendom i rättslig mening, vilket tyvärr innebär att den inte kommer att vara med i en potentiell bodelning.

Den möjlighet jag ser för dig är att försöka få bodelningsavtalet ogiltigförklarat. Avtalslagens (AvtL) 3 kap. är tillämpligt på denna fråga samt förutsättningsläran. För att kunna hjälpa dig med denna bit behövs mer utförlig information och jag råder dig att ta kontakt med våra duktiga jurister, kontaktuppgifter hittar du nedan!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med ditt ärende är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare