Ändring av äktenskapsförord

Om vi har skrivit äktenskapsförord, där det bl.a. står att vår bostadsrätt är min mans enskilda ägendom, och vi vill ändra det till att vi båda äger lägenheten och att den ska delas lika vid en ev skiljsmässa, måste man skriva om hela äktenskapsförordet, eller skriver man ett samäganderätt som tillägg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7:3 1st ÄktB (Äktenskapsbalk) framgår det att för att man ska kunna ändra vad som står i ett äktenskapsförord ska man göra det genom ett nytt äktenskapsförord. Det räcker således inte med att göra ett tillägg till det redan befintliga äktenskapsförordet utan ett nytt förord måste upprättas där det står att bostadsrätten ska vara giftorättsgods.

Allt som är giftorättsgods ska delas lika vid en eventuell bodelning (vid exempelvis skilsmässa). Detta gäller oavsett vem som ursprungligen ägde egendomen, i detta fall bostadsrätten, se 11:3 ÄktB.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Karolina JivebäckRådgivare