FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/05/2015

Ändring av ägarförhållanden i fåmansbolag

Jag äger 40% i ett aktiebolag. Min dotter 30% och en utomstående 30%. Har jag rätt att som gåva ge mina 40% till min dotter? Hon blir det majoritetsägare med 70%. Är detta möjligt?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag ser inga rent avtalsrättsliga problem med din överlåtelse till din dotter utan det är helt ok. Däremot kan det uppstå en del skattemässig konsekvenser som ni måste beakta.

Förutom detta så kan det även krävas när ägarförhållandena i ett fåmansbolag förändras att det ska rapporteras till skatteverket. Det kan du läsa mer om här. https://www.verksamt.se/avveckla/aktiebolag/generationsskifte

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare