Andrahandsuthyrning under delar av året

Vi har en hyresrätt och ett sommarhus. Vi tillbringar 5 månader per år sammanhängande i sommarhuset. Under den perioden hyr vi ut ett rum i lägenheten. Riskerar vi en uppsägning om vi fortsätter med det upplägget år efter år. Under vintern bor vi i lägenheten. Tilläggas bör att vi under sommaren aldrig besöker lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni hyr ut ett rum i hyresrätten i andra hand fem månader om året. Huvudregeln är att ni måste ha hyresvärdens samtycke för att få hyra ut lägenheten. Om ni endast upplåter en del av lägenheten behöver ni endast fråga om lov om den inneboende ska använda lägenheten självständigt. Om ni inte är där under perioden på fem månader så anses troligen den den inneboende använda lägenheten självständigt.

Sammantaget måste ni alltså ha hyresvärdens samtyckte för att hyra ut på detta sätt, har ni inte det riskerar ni att förlora hyresrätten. Att göra samma sak under flera år ökar sannolikt risken för att ni förlorar hyresrätten. Om ni har hyresvärdens samtycke är det däremot inget problem.

Om ni vill kan ni läsa mer om andrahandsuthyrning på hyresnämndens hemsida.

Jag hoppas att ni är nöjda med ert svar, om inte, eller om ni har några andra funderingar är ni varmt välkomna att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare