Andrahandsuthyrning och förverkande av hyresrätten

Hej..

har en fråga ang. andrahandsuthyrning, samt" olovlig " sådan.

det har sin start att jag skrev en kontrakt på lgh som min far flyttade direkt in i för 16 år sedan, det va helt o god vilja från min sida och okunskap från min sida vad som gällde runt kontraktet. nu så har hyresvärden sett detta och anser mitt hyreskontrakt som avverkat.

har det alltid funnits lag om olovlig " andrahansuthyrning " elller har det kommit senare man kan åberopa iomed kontraktet skrevs 2002 att jag kan ha kvar kontraktet ?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt är det en hyresrätt som du har hyrt till din far och då gäller jordabalkens (JB) 12 kap. (även kallat hyreslagen). Normalt sett spelar det inte någon roll när hyreskontraktet skrevs utan man har en skyldighet att rätta sig efter de lagar som finns även om de har tillkommit efter att hyreskontraktet skrev.

Förverkande av hyresrätten
I 12 kap 39 § JB finns en regel som innebär att man inte får upplåta (hyra ut) hyresrätten till någon annan utan hyresvärdens samtycke. Ett undantag finns i 12 kap. 40 § JB om man istället har vänt sig till hyresnämnden och bett om samtycke men detta tillstånd gäller under begränsad tid. I och med att du inte hade kännedom om reglerna utgår jag från att du inte heller bett hyresnämnden om lov att hyra ut den till din far. Enligt 12 kap. 42 § tredje punkten JB får hyresvärden säga upp ett hyresavtal om man som hyresgäst har hyrt ut lägenheten utan samtycke från hyresvärden eller hyresnämnden.

Möjligheter att behålla hyresrätten
Det finns en möjlighet att inom kort tid från att hyresvärden har meddelat dig om att ditt hyreskontrakt är avverkat att rätta felet. Om du själv rättar detta fel (dvs. att du själv flyttar in i lägenheten) eller om du ansöker om tillåtelse hos hyresnämnden att hyra ut lägenheten i andra hand efter att hyresvärden upplyst dig om problemet finns en möjlighet för dig att behålla lägenheten. Hur lång tid du har på dig att rätta problemet är lite oklart enligt de rättsfall som finns men minst 9 dagar har du på dig att antingen själv få bort hyresgästen och flytta in själv eller att ansöka hos hyresnämnden om att låta din far bo kvar där. Om hyresnämnden beviljar uthyrning kommer det dock vara under begränsad tid och du måste ha någon anledning till uthyrningen exempelvis tillfälligt arbete på annan ort. Eftersom din far redan bott där under 16 år kan det bli svårt att hävda att exempelvis ditt arbete på annat håll är tillfälligt eller att det finns beaktansvärda skäl för att du har hyrt ut. Hur du ansöker hos hyresnämnden hittar du här.

Sammanfattning
Den största möjligheten för dig att få behålla hyresrätten är att själv flytta in i lägenheten. Om hyresvärdens meddelande om att hyresrätten är förverkad har kommit nyligen har du god möjlighet att få behålla hyresrätten. Du kan också ansöka hos hyresnämnden att låta din far bo kvar i lägenheten även om jag bedömer att sannolikheten är låg för att detta kommer beviljas.

Marcus KarlssonRådgivare