FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/09/2014

Andelsupplåtelse av fastighet

Vad betyder den text som står i Jordabalken kap 7, §9 i praktiken?

Kan en Samfällighet skriva nyttjandeavtal av mark utan arvode med grannfastighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. 9 kap. 7 § jordabalken innebär att det är otillåtet med upplåtelse av en andel i fastighet. Det är inte tillåtet att upplåta en fastighetsandel i samfälld mark eller att upplåta nyttjanderätt i en fastighetsandel. Detta betyder att en överenskommelse om sådan upplåtelse inte har sakrättslig verkan, det vill säga är överenskommelsen inte giltig gentemot en ny fastighetsägare. Dock är överenskommelsen giltig mellan de avtalade parterna (se prop. 1970:20 s. A 249). Skriver ni ett avtal om upplåtelse av nyttjanderätt i en fastighetsandel är det således endast giltigt för de avtalade parterna, och inte för nya fastighetsägare.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare