Äktenskapsförordets giltighet

Ett äktenskapsförord mellan mig och hustru avtalades och registrerades. På grund av speciella villkor för att teckna ett hyresavtal med en fastighetsägare fick inte min hustru flytta med, varför vi vi tog ut en äktenskapsskillnad i väntan på att hustrun uppnådde ålderskravet efter ett antal månader.

När tillstånd för boende för hustrun medgavs ingick vi på nytt äktenskap. Alltså ett andra äktenskap efter c:a ett halvårs äktenskapsskillnad.

Förmodar att vid tidpunkt efter äktenskapsskillnaden annulleras tidigare förord och att det idag inte föreligger något äktenskapsförord mellan oss trots förnyat äktenskap.

Äktenskapsregistret i Härnösand kan inte svara på ställd fråga, utan meddelar bara att förorden är fortsatt registrerade, men om giltigheten består råder okunskap.

Alltså min fråga: Gäller det gamla äktenskapsförordet i dagsläget trots den mellanliggande äktenskapsskillnaden?

Tacksam för ett klarläggande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord och bodelning regleras i äktenskapsbalken, se här.

Ett äktenskapsförord reglerar makars egendom och gäller vid en framtida bodelning (7 kap 3 §). När ett äktenskap upplöses ska en bodelning ske (9 kap 1 §). När ert första äktenskap upplöstes skulle alltså egentligen en bodelning ha skett och det var vid denna bodelning som äktenskapsförordet hade gällt. Nu förstår jag att ingen bodelning skedde mellan er eftersom tanken var att ni skulle gifta om er. Trots detta så bör äktenskapsförordet endast gälla för det första äktenskapet.

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan två makar om deras egendom. Det skulle eventuellt vara möjligt att göra äktenskapsförordet gällande även för ert nuvarande äktenskap, men det krävs i så fall att ni båda är överens om detta dagen det sker en bodelning. Om ni i framtiden skulle vara oense om äktenskapsförordets giltighet kommer det innebära att den som påstår att det är gällande har bevisbördan för detta. Bevisbördan innebär att det är denna person som ska lägga fram bevis som visar att äktenskapsförordet faktiskt är gällande även för det nuvarande äktenskapet, detta kan vara svårt (läs mer om bevisbörda här).

Mitt råd till er är därför att registrera om ert äktenskapsförord och ange ett nytt datum. Om ni registrerar äktenskapsförordet på nytt kommer det med säkerhet att vara giltigt för ert nuvarande äktenskap. Äktenskapsförordet ska registreras hos Skatteverket (7 kap 3 § tredje stycket).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare