Äktenskapsforordets formulering

Hej Detta gäller min bror och svägerska. De har ett äktenskapsförord där allting skall tillfalla henne. Min bror är naturligtvis förtvivlad. Han har sjukpension pga hans dåliga syn som är ett medfött fel. De bor inte tillsammans längre eftersom han dessutom drabbats av en svår psykisk sjudom och vägrar vård fast han verkligen skulle behöva det. Sjukdomen har eskalerat sedan i höstat och han blir bara sämre och sämre. Polisen har varit och hämtat honom vid fyra tillfällen och kört honom till psyk, men i regel släpper de ut honom när han nyktrat till. Han är så ledsen att man inte kan nå honom rent mentalt. Han gråter, skriker tar medicin ibland och dricker. Hela tiden säger han: hon kommer att lura upp mig totalt jag kommer inte få några pengar kvar. Jag vet att det handlar om drygt 1 milj.kronor som han kan bli "blåst" på om man inte kan göra någon ändring vad gäller äktenskapsförordet. Vad kan göras så han får ut den del som vi anser han är berättigad till? De sålde sin firma och fick nog en hel del pengar för den, där har de jobbat och slitit båda två. Nu verkar det som hon skall ställa honom på bar backe utan ett öre. Hon är inte resonabel när det gäller pengarna. Hur kan vi hjälpa min bror? Alla vi i familjen är jätte oroliga. Snälla råd oss! Hälsningar Anja (lilla syster)

Lawline svarar

Hej Anja!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Så som jag har förstått din fråga så har din bror och hans fru ett äktenskapsförord som säger att allt skall tillfalla henne vid en bodelning. För mig låter det mer som en formulering man skulle ha använt sig av i ett testamente. Därför blir kanske det här svaret inte helt träffande för ditt problem.

Ett äktenskap kan upplösas på två sätt. Antingen genom att man ansöker om äktenskapsskillnad (skilsmässa), eller så upplöses äktenskapet när någon av makarna går bort. Oavsett vad som triggar upplösningen så skall det mellan makarna förättas en bodelning. I den här bodelningen ingår allt det som makarna äger (giftorättsgods), om det inte uttryckligen är enskild egendom. Egendom kan göras enskild genom t.ex. äktenskapsförord, men det kan också stipuleras i ett testamente varigenom man har fått egendom att det man har ärvt skall vara enskild egendom.

Makar ärver aldrig per automatik varandra om någon av dem skulle dö, vilket är en vanlig missuppfattning, utan det man får efter en bortgången make får man genom den bodelning som görs med anledning av äktenskapets upplösning. Givetvis kan makar testamentera egendom till varandra, och med tanke på formuleringen som du använder dig av så låter det mer som att det är ett testamente man har försökt få till. För testamente finns det formkrav som måste iakttas. Ett testamente måste vara skriftligt och undertecknat i närvaro av två vittnen. Om det inte är det så kan ni klandra testamentet (som här visserligen har fått överskriften "äktenskapsförord") på den grunden att det inte uppfyller formkraven.

Oavsett testamente så är vi tillbaka vid grundproblemet. Din svägerska kan bara testamentera om den egendom som är hennes, och gemensam egendom (giftorättsgods) från äktenskapet kan bara tillfalla henne genom bodelningen. Ett äktenskapsförord kan bara få giftorättsgods att bli enskild egendom, men det förutsätter att egendomen var hennes redan från början. Ett äktenskapsförord kan inte få effekten att din brors egendom (giftorättsgods eller enskild) blir hennes enskilda i.o.m. äktenskapets upplösande. Det din bror äger, det äger han fortsatt. Frågan är huruvida det han äger skall tas med i bodelningen som giftorättsgods eller inte.

Eftersom din fråga saknar ganska mycket relevanta fakta så skulle jag råda dig till att ta kontakt med en jurist hos t.ex. Familjens Jurist för en timmes konsultation. Det kan bli din bäst investerade timme någonsin.

Med vänlig hälsning

Daniel MorganssonRådgivare