Äktenskapsförord under pågående äktenskap

Hej! Min man och jag har inga gemensamma barn, han har 2 och jag 1 barn. Vi har en villafastighet som vi registrerade "Gåva till hustrun" av makens halva för några år sedan. Kan vi under pågående äktenskap upprätta ett äktenskapsförord där fastigheten görs till enskild egendom, så jag slipper lösa ut hans barn om han dör före mig?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det föreskrivits i samband med gåvan är egendom som en make fått i gåva enskild. Men detta gäller inte när den ene maken ger en gåva till den andre, utan i ett sådant fall krävs ett äktenskapsförord.

Både före och under pågående äktenskap kan äktenskapsförord upprättas, enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken. Äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makar. Därefter ska det lämnas in till Skatteverket för registrering, och blir gällande först från och med den dag då det ges in till Skatteverket.

Ni kan således upprätta ett äktenskapsförord under pågående äktenskap där ni bestämmer att fastigheten ska vara enskild egendom. Vid bodelning ska ingen delning göras när egendomen är enskild, utan den som äger egendomen behåller den i sin helhet. Notera att ni hela tiden i samförstånd kan ändra vad ni tidigare bestämt i ett äktenskapsförord. Även ett nytt äktenskapsförord måste registreras och skrivas under av båda parter, vilket innebär att det inte är möjligt att en part ensidigt ändrar ett äktenskapsförord.

Du kan enkelt och till ett fast pris upprätta ett äktenskapsförord via vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Michella Lina SaidRådgivare