Äktenskapsförord på engelska

Hej ock tack för svaret! En kompletterande fråga till svar "Äktenskapsförord på engelska" (2018-12-17):

Om makarna köper bostad efter det att äktenskapsförordet undertecknats, för pengar som då inte, på grund av äktenskapsförordet, är giftorättsgods, kommer hela den nya, gemensamma bostaden då att räknas som giftorättsgods (eller sagt på ett annat sätt: Kommer de pengarna automatiskt att bli giftorättsgods)?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om äktenskapsförord regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), den hittar du här!

Har läst igenom den fråga du ställde 2018-12-17 och tolkat innehållet i det äktenskapsförord på engelska du då angav. Utifrån äktenskapsförordet kan utläsas att den egendom makarna förvärvar själva ska utgöra enskild egendom vid en eventuell framtida äktenskapsskillnad. Förordet anger även att egendom som makarna förvärvar tillsammans med avsikt att det ska samägas ska delas lika om äktenskapet upplöses. Äktenskapsförordet ger till och med som exempel att om makarna tillsammans köper ett hus under äktenskapet så ska det ägas tillsammans och delas lika i framtiden vid en eventuell upplösning av äktenskapet.

Med andra ord så kommer bostaden att utgöra giftorättsgods enligt huvudregeln i 7 kap. 3 § ÄktB trots att makarna förvärvat denna med medel som i egentlig mening utgör enskild egendom.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan HeimanRådgivare