Äktenskapsförord och sjukdom

Kan man upprätta ett äktenskapsförord där den ena parten inte kan skriva under pga sjukdom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel kan man säga att ett äktenskapsförord kan upprättas och bli giltigt så länge som den sjuka maken helt och hållet förstår innebörden av äktenskapsförordet, trots att den inte själv kan skriva under. Rör det sig om en fysisk sjukdom som hindrar maken från att skriva under förordet är det alltså inte något större problem. Är maken däremot varaktigt psykisk sjuk och inte kan förstå innebörden av äktenskapsförordet är det däremot inte möjligt att upprätta ett giltigt äktenskapsförord. Även om maken lider av en psykisk sjukdom kan dock ett giltigt äktenskapsförord upprättas, om maken vid tillfället för upprättandet fullt ut förstår innebörden av det. Det viktiga är att maken vid den tidpunkten inte påverkas av sin sjukdom/psykiska störning.

Om maken kan förstå innebörden av äktenskapsförordet, men behöver hjälp med att uttrycka sig eller skriva under osv. kan en god man hjälpa till med upprättande av äktenskapsförordet. Detta förutsätter dock att maken verkligen kan förstå innebörden av äktenskapsförordet, men saknar förmåga att själv skriva under. En god man kan alltså inte själv upprätta ett äktenskapsförord för den sjuka makens räkning.

I föräldrabalken 11 kap. 4-6 § kan du läsa bestämmelserna om god man. Man kan ansöka om god man hos tingsrätten.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare