Äktenskapsförord och samboavtal

Hej! Det är så att min sambo tog upp angående att skriva ett äktenskapsförord och menade på att banken kräver det från honom och att dom ser mig som en riskfaktor eftersom jag inte är höginkomsttagare. Han säger även att jag ska skriva under att om vi separerar så ska allt tillfalla honom. Kan banken kräva sådant här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni är makar eller blivande makar (ingår äktenskap):

Ett äktenskapsförord gäller mellan makar eller blivande makar. I ett äktenskapsförord kan makarna bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av de ska vara hans eller hennes enskilda egendom 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB).

Om ett äktenskapsförord inte finns vid separation är huvudregeln att all makarnas egendom är giftorättsgods. Detta innebär att giftorättsgodset ingår i bodelningen vid en eventuell separationen och att makarna har rätt till en likadelning av giftorättsgodset (se 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 §. ÄktB)

Sammanfattningsvis är ett äktenskapsförord ett avtal mellan makarna. Du ingår ett avtal med din make och det är endast du som väljer om du vill skriva på det avtalet eller inte. Jag uppfattar det som om din man vill avtala bort hela sitt giftorättsgods vid en eventuell separation. Det är viktigt att tänka till en extra gång om äktenskapsförordet även återspeglar din vilja. Ett äktenskapsförord kan vara av avgörande betydelse i framtiden vid en separation och bodelning. För den anledningen bör du inte skriva under något du egentligen inte vill.

Om ni är sambos (stadigvarande bor tillsammans i parförhållande):

Motsvarigheten till ett äktenskapsförord när det kommer till sambos är samboavtal och regleras i 9 § Sambolagen (SamboL). Paragrafen säger att sambos eller blivande sambos får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen.

Om ett samboavtal inte finns när samboförhållandet upphör är huvudregeln att samboegendom vilket är gemensam bostad och bohag (3 § SamboL) ingår i en bodelning. Bodelningen görs på begäran av någon av samborna (8 § SamboL) och värdet delas lika mellan samborna (14 § SamboL).

Avslutningsvis är ett samboavtal ett avtal mellan sambos. För att förtydliga ytterligare gäller samma sak här som vid äktenskapförord, det är endast du själv som bestämmer om du vill skriva på avtalet eller inte. Som nämnt bör du aldrig skriva på ett avtal som inte återspeglar även din egna vilja.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare