Äktenskapsförord och enskild egendom

Min fru och jag är gifta med äktenskapsförord och enskild egendom för oss båda.

Sommaren 2017 köpte vi ett nytt hus för mina enskilda pengar. När vi skulle underteckna köpekontraktet hävdade min fru starkt för att huset skulle bli en gemensam fastighet för att ge ett dåligt äktenskap en nystart.

Jag gav mitt godkännande att fastigheten skulle vara en del av vårat giftorättsgods och att vi därför efteråt skulle ändra äktenskapsförordet att tillgodose detta. Min fru lovade samtidigt att hon skulle sälja sin lägenhet som var en del av hennes enskilda egendom och överföra beloppet när det såldes till mig så att dissa pengarna placerades även i det nya huset.

Köpeavtalet undertecknades av oss båda som hälftenägare på köpebrev samt det blev registrerat hos Inskrivningsmyndigheten och beviljad lagfart med min fru och mig som hälftenägare. Senare försämrade tyvärr situationen mellan oss och jag vägrade att ändra äktenskapsförordet som tidigare lovat. Dessutom, överfördes aldrig pengarna från försäljningen av lägenheten hennes till mig men hon behöll hela beloppet som sin enskilda egendom.

Min fru tycker ändå att hon äger hälften av huset som är beviljat lagfart trots att äktenskapsförordet inte har ändrats.

Jag är djupt oense om detta.

Jag har försökt att förstå lite mer om ägande genom Peter Lødrups "Familjerätten", men är osäker på vad lagen egentligen säjer i mitt ärende.

Mycket tacksam för ert svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår att du känner dig osäker då det är kan vara svårt att utläsa vad som faktiskt gäller i en sådan här situation.

Makars egendom
I ett äktenskapsförord kan makar, precis som du har uppmärksammat, reglera vilken egendom som ska utgöra enskild egendom. (7 kap. 3 § ÄktB) Att egendom utgör enskild egendom medför att den inte ska ingå vid en bodelning och alltså inte delas lika mellan makarna eftersom det vid en bodelning ingår endast giftorättsgods. (10 kap. 1 § ÄktB)

Huruvida egendom är enskild eller giftorättsgods har ingen betydelse under äktenskapet utan får betydelse först vid en bodelning. Oavsett om egendomen är enskild eller giftorättsgods är vardera make fri att förfoga över sin egendom under äktenskapet. (1 kap. 3 § ÄktB) Det finns dock ett undantag avseende makarnas gemensamma bostad som en make inte ensam får förfoga över trots att maken äger bostaden ensam. (7 kap. 5 § ÄktB)

Äktenskapsförord och enskild egendom
I lagen uppställs formkrav för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt.

Formkraven är:
1. Skriftligt
2. Undertecknat av er båda
3. Registrerat hos Skatteverket.

Förutsatt att övriga formkrav är uppfyllda blir äktenskapsförordet giltigt från den dag det ges in till Skatteverket. (7 kap. 3 § ÄktB)

För att ändra äktenskapsförordet till att viss egendom ska utgöra giftorättsgods hade ni behövt upprätta ett nytt äktenskapsförord vilket även det måste uppfylla formkraven ovan. Eftersom ni inte upprättat ett nytt äktenskapsförord är det fortfarande det tidigare äktenskapsförordet som gäller förutsatt att det uppfyller formkraven.

Enligt det tidigare äktenskapsförordet utgör vad jag förstår all er egendom er enskilda egendom. Eftersom din fru står som ägare till hälften av huset utgör därmed hälften av huset hennes enskilda egendom. Det är alltså endast genom äktenskapsförord som ni kan reglera vad som ska och inte ska utgöra enskild egendom. Att ni lovat varandra att ni skulle ändra har alltså ingen betydelse.

Det faktum att du köpte huset för enskild egendom
Att du köpte huset för enskild egendom kan dock spela in ifall den egendom som du köpte huset för var enskild pga. annat än äktenskapsförordet. Det eftersom huruvida egendom är enskild eller inte pga. äktenskapsförordet saknar betydelse under äktenskapet.

Enskild egendom är:
1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,
2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,
4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,
5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.
(7 kap. 2 § ÄktB)

Om du t.ex. har fått ett arv med förskrift om att egendomen skulle utgöra din enskilda egendom (se punkten 4) och du sedan köper ett hus så utgör även huset din enskilda egendom. (se punkten 6) Om du däremot syftar på att du köpte huset med din "enskilda egendom" vilken var enskild med hänsyn till äktenskapsförordet så betraktas inte det som enskild egendom eftersom ett äktenskapsförord först får betydelse vid en bodelning. Det betraktas då endast som att du köpte huset med din egendom. Vilket vid en bodelning innebär att huset är din enskilda egendom med hänsyn till äktenskapsförordet.

Gåva
Eftersom du givit hälften av huset till din fru återstår frågan huruvida gåvan är giltig. Trots att du köpt huset för din enskilda egendom (som du fått genom arv/testamente/gåva) och att huset därmed också utgör enskild egendom så kan du ge bort det i gåva förutsatt att arvlåtaren/testatorn/gåvogivaren inte föreskrivit att du inte får överlåta egendomen till annan. Om arvlåtaren/testatorn/gåvogivaren inte föreskrivit att du inte får överlåta egendomen genom gåva är gåvan till din fru om hälften av fastigheten giltig.

Vad jag förstår verkar ni dock ha kommit överens om att hon skulle stå med på köpekontraktet mot att hon skulle överföra en summa pengar till dig från försäljningen av din fastighet varför frågan är om detta överhuvudtaget är att anse som en gåva. Om ni har upprättat ett gåvobrev blir det svårt att argumentera för att detta inte alls var en gåva. Det framgår inte huruvida ni faktiskt ska skilja er men om så är fallet och hon inte vill betala sin del till dig kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande, se HÄR.

Sammanfattning
Eftersom ett äktenskapsförord uppställer formkrav har det faktum att ni planerat att ändra äktenskapsförordet ingen betydelse förutsatt att ni inte faktiskt upprättat ett nytt äktenskapsförord i enlighet med formkraven. Dock är ni fria att komma överens om vad som ska ingå i en eventuell bodelning trots detta men det förutsätter som sagt att ni faktiskt kommer överens.

Eftersom det inte har skett någon ändring av äktenskapsförordet är det det tidigare äktenskapsförordet som gäller förutsatt att det är upprättat i enighet med formkraven. Äktenskapsförordet föreskriver att all er egendom utgör er enskilda egendom varför hälften av huset utgör din frus enskilda egendom eftersom hon står som hälftenägare på köpekontraktet och har lagfart. Om överlåtelsen till henne är att anse som en gåva anses gåvan ogiltig om du köpt huset med enskild egendom som du erhållit genom gåva/arv/testamente med föreskrift om att egendomen ska utgöra din enskilda egendom och att du inte får överlåta den. Att äktenskapsförordet inte är ändrat spelar inte någon roll för ägandefrågan.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om du är intresserad av efterföljande telefonrådgivning eller om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare