Äktenskapsförord mellan makar och särkullbarns rätt till arv

Hej!

Sambon och jag planerar att gifta oss. Jag äger huset vi bor i sen 1988. Vi har inga gemensamma barn.

Jag ska äga huset 100% och antar att vi skriver ett äktenskapsförord där det ska framgå.Rätt?

Om jag dör innan honom antar jag att mina barn har rätt att sälja huset så fort som möjligt. Går det att skjuta upp?

Om sambon går in och betalar halva taxeringsvärdet då har väl hans barn rätt till hans arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur man i ett äktenskap kan hålla egendom utanför en eventuell bodelning och om det finns möjlighet att skjuta upp särkullbarns, d.v.s. ej gemensamma barn, rätt till arv.

Till att börja med vill jag uppmärksamma principen om särförvaltning som kommer till uttryck i 1 kap. 3 § äktenskapsbalken. Principen innebär att vardera make råder över sin egendom och svarar för sina egna skulder. Att du är ägare till huset innebär således att du äger huset själv, oavsett om ni är gifta. Att man är gift innebär inte per automatik att man äger allt gemensamt.

Däremot har en make giftorätt i den andras giftorättsgods i det fall en bodelning skulle göras. Det innebär att den andra maken har rätt till hälften av värdet av den egendom som inte är enskild egendom, vid en eventuell bodelning. I 10 kap. 1 § äktenskapsbalken framgår att det är makarnas giftorättsgods som ska ingå i en bodelning och i 7 kap. 1 § äktenskapsbalken framgår att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom.

Om tanken är att du vill skydda ditt hus från att bli föremål för en hälftendelning kan därför ett äktenskapsförord skrivas för att göra huset till din enskilda egendom. I enlighet med 7 kap. 2 § p.1 äktenskapsbalken blir då den egendomen din enskilda egendom. Den ska då i regel inte ingå i en eventuell bodelning och då inte heller bli föremål för hälftendelning.

I det fallet du avlider har dina barn rätt till arv efter dig. Särkullsbarn, d.v.s. ej gemensamma barn, har rätt att få ut sitt arv direkt från sin förälder. Detta kan innebära ekonomiska bekymmer eftersom det kan resultera i att den efterlevande blir av med hemmet för att särkullsbarnen ska få rätt till sitt arv.

I 3 kap. 1 § ärvdabalken framgår dock att särkullbarn har möjlighet att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Efterlevande make kan då ärva före särkullbarnen och dessa får sedan del i boet efter den efterlevande maken, 3 kap. 9 § ärvdabalken. Det finns dock ingen skyldighet för särkullbarnen att avstå från arvet, utan de kan som sagt begära ut sitt arv direkt.

Det finns annars möjlighet att skriva ett testamente med innebörden att särkullsbarnen endast ska ärva sin laglott och att resterande del ska gå till efterlevande make. Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken. I sådant fall ärver särkullbarnen sin laglott och resterande del går till efterlevande make.

I det fall din sambo/make köper ut halva värdet på huset, och ni båda står som ägare, anses ni äga huset gemensamt. Vid ett arvsskifte innebär det att dina barn har rätt till den andelen som du äger och motsvarande gäller för din sambo/make och dennes barn.

Med vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare