FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/01/2015

Äktenskapsförord

Jag o min nuvarande man har bara särkullsbarn, inga gemensamma. Jag har ett litet kapital som jag önskar ska gå till mina barn. Om min man avlider före mig eller om vi båda omkommer samtidigt eller om jag dör först vill jag inte att det kapital som jag sparat ihop ska räknas in i det gemensamma boet utan bara gå till mina barn. Hur gör jag för att förebygga detta? Vi äger en villa och en bil. Bilen är ny och där har jag betalt ca 2/3. Dör vi båda så vill jag att mina barn ska få 2/3 av bilen. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel gäller att egendom som gifta makar har, ingår i giftorättsgodset (äktenskapsbalken, (ÄktB) 7:1) och ska delas lika när ena maken går bort eller vid separation. Med andra ord så ingår i bodelningen all den egendom som inte är enskild egendom. Enskild egendom kan till exempel uppstå om man har förordnat om det i ett äktenskapsförord ,se 7:2 p. 1 ÄktB.

För att förhindra att ditt sparade kapital, samt de 2/3 av bilen som du har betalat ska ingå i det gemensamma giftorättsgodset, vore enklast för dig att teckna ett äktenskapsförord där det framgår att du istället vill att det ska stå som enskild egendom. Regler för hur ett korrekt äktenskapsförord ska utfärdas finns i äktenskapsbalken 7:3 ÄktB.

Vad gäller din och din makes gemensamt inköpta bil blir situationen något mer komplex då ni båda har samäganderätt till den. Du med 2/3 och din make med 1/3. Om du i äktenskapsförordet skriver in dina 2/3 av bilen som enskild egendom kommer dina barn att ha fortsatt samäganderätt till bilen om du går bort före din make. Enligt samäganderättslagen 6 § har samägare till lös egendom rätt att kräva försäljning av egendomen, så länge inte annan samägare motsätter sig sådan försäljning grundat på synnerliga skäl.

I ditt fall skulle dina barn då kunna utkräva en försäljning av bilen och därefter ha rätt till 2/3 av försäljningspriset. Kravet på att det krävs synnerliga skäl för att din make ska motsätta sig sådan försäljning är väldigt svåra att uppnå.

Jag hoppas att mitt svar gav dig lite mer klarhet i frågan!

Med vänlig hälsning

Anna PieschlRådgivare