Äktenskapsförord

Gemensamt äktenskapsförord mellan makar. Är det möjligt eller rent av ett bra alternativ. Allt på samma dokument och inga oklarheter om vad som tillhör vem.

mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett äktenskapsförord är ett bra och tryggt sätt att fördela egendomar mellan makar. Man kan även föreskriva att kommande inköp ska vara en viss typ av egendom enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2-3 §§. Man har alltså full möjlighet antingen att göra vissa egendomar eller tillhörigheter till enskilda genom förord eller så kan man med hjälp av en bodelning under äktenskapet enligt ÄktB 9 kap. 1 § fördela egendomar. Man kan även ändra förhållandena under sin livstid genom att skriva ett nytt äktenskapsförord och göra vissa egendomar till giftorättsgods som då vid en äktenskapsskillnad räknas in i bodelningen.

Det som är viktigt att komma ihåg är formkraven för att det ska äga giltighet. Det innebär att båda parter skriftligen ska upprätta och underteckna handlingen och att den registreras hos Skatteverket enligt ÄktB 7 kap. 3 §.

Behöver ni hjälp att upprätta ett förord eller har ytterligare frågor om vad som skulle passa bäst i just ert fall så boka en tid hos oss på www.lawline.se/boka .

Hoppas ni fick svar på er fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare