Äktenskapsförord

Om jag vill behålla allt som jag hade med mej in i förhållandet även det som finns banktillgångar, ska man då skriva ett giftorätt. Likaså om han går bort före mej, han har en dotter. Jag vill säkra mina saker som fanns med från början. Ska det skrivas nåt ppr eller är det testamente som gäller då. Tacksam för svar. Ska snart gifta oss.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min rekommendation är att du använder dig av ett s.k. äktenskapsförord. Genom äktenskapsförordet kan du skriva in att det som du har med dig in i äktenskapet, även ska fortsätta vara din s.k. enskilda egendom. Vad som menas med "enskild egendom" är att denna egendom inte ska räknas in vid en eventuell bodelning som sker vid en skilsmässa av ett gift par.

Dock: Ett äktenskapsförord påverkar däremot inte äganderätten, men den påverkar helt enkelt vad som ska räknas med som tillgångar vid en bodelning. Detta framgår enligt 7 kap 1-2 §§ Äktenskapsbalken som du finner här.

Väldigt förenklat: Genom ett äktenskapsförord kan du således säkra majoriteten av dina tillgångar. (Vissa tillgångar går däremot inte att skriva in i ett äktenskapsförord, exempelvis avkastning på aktier). Hur du går tillväga finner du bland annat i 7 kap 3 § Äktenskapsbalken.

Behöver du hjälp att upprätta ett äktenskapsförord kan vi hjälpa dig med detta, eller om du har några andra frågor gällande hur du ska gå tillväga. Du når oss enklast genom att skicka ett mejl till info@lawline.se

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet i din fråga,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare