Åklagare medverkar ej vid förhandling i hyresnämnden

Hej!

Jag har just varit uppe i hyresnämnden. Det jag har blivit anmäld för är olovlig andrahandsuthyrning vilket jag bestrider att det är ett inneboende avtal som jag har med de som bor med mej. Så kallad partiell sublokation. Min fråga är om åklagare får agera som åklagar, vittne mot mej , samt även hålla slutpläderingen? Vill även säga att åklagaren hela tiden var i rättssalen.

Lawline svarar

Hej!

Varmt tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline.

Hyresnämnden är en instans som fattar beslut och medlar i konflikter mellan hyresvärdar/hyregäster och bostadsrättsföreningar/bostadsrättshavare. Hyresnämnden tar dock inte hand om brottmål, där åklagare åtalar personer som är misstänkta för kriminella gärningar. Sådana förhandlingar hålls vid tingsrätten och de övriga allmänna domstolarna. Någon åklagare finns alltså inte i hyresnämnden, vilket gör din fråga svår att besvara.

Om din fråga i själva verket rör en pågående process vid tingsrätten så kan en åklagare inte agera vittne i ett mål som hen själv driver mot den åtalade. Däremot håller hen en slutplädering och argumenterar för fällande dom, vilket även gäller för en försvarsadvokat eller ett målsägandebiträde (som naturligtvis argumenterar för motsatsen). Notera dock att olovlig andrahandsuthyrning inte är en brottslig handling och alltså inte kan bli föremål för tingsrättsförhandling med en åklagare iblandad.

Om jag har missförstått dig så välkomnar jag att du lämnar kompletterande upplysningar i kommentarsfältet och tydliggör vad du vill ha utrett. Jag ska då göra mitt bästa för att bringa klarhet i dina funderingar.

Vänligen,

Marcus BäckströmRådgivare