Äganderättsöverföring genom äktenskapsförord

Hej! Min mor avled nyligen och jag är per defenition ett särkullbarn. De har skrivit både testamente och äktenskapsförord för att ta bort min och min systers arvsmöjligheter. Min fråga är om man kan överlåta egendom mellan makar genom ett äktenskapsförord? I deras förord står det "All egendom som någon av oss förvärvat före, under eller kommer att förvärva under äktenskaper, samt all avkastning på sådan egendom, skall vara xx (min mors make) enskilda egendom. Detta gäller lösöre liksom bilar, bankkonton, fondkonton och kontanta medel". Är det alltså möjlig att min mors samtliga ägodelar och tillgångar överförs på min styvpappa och blir enskild egendom enbart genom detta, samt att det också innebär att vi blir arvslösa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Genom ett äktenskapsförord kan makar enligt 7 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken reglera vilken egendom som ska vara enskild egendom respektive giftorättsgods, det vill säga vilken egendom som ska ingå i en bodelning. Ett äktenskapsförord ska enligt 16 kap. 1 och 2 §§ Äktenskapsbalken registreras hos skatteverket.

Det är inte tillåtet att genom ett äktenskapsförord åstadkomma en äganderättsövergång från den ena maken till den andra, annars skulle reglerna om gåvor mellan makar i 8 kapitlet och 16 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken kunna kringgås. För att en gåva mellan makar ska bli giltig måste exempelvis skatteverket offentliggöra gåvan i post- och inrikes tidningar. Ett äktenskapsförord kan därför endast påverka bodelningen.

En föreskrift i ett äktenskapsförord som överför egendom från den ena maken till den andra är därför ogiltig. Att äktenskapsförordet har blivit registrerat förändrar inte detta. Skatteverket gör nämligen endast en översiktlig granskning av ett äktenskapsförords innehåll. En lyckad registrering av ett äktenskapsförord är därför aldrig en garanti för att ett äktenskapsförordet är giltigt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare