FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2017

Äganderätt till egendom införskaffad innan äktenskap

Mannen äger fastigheter. Gifter sig. Ska sälja ifrån en av fastigheterna. Ska hustrun också skriva på köpeavtalet. Äger hon per automatik 50% av allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej. Det är varken så att hustrun behöver skriva på köpeavtalet eller att hon per automatik äger 50 % av makens egendom.

Makarna i ett äktenskap har fortsatt ensam äganderätt till egendom som införskaffats innan eller under äktenskapet. Köper makar under äktenskapet egendom gemensamt kan makarna bli samägare till egendomen.

Däremot läggs vid en eventuell bodelning båda makarnas giftorättsgods ihop. Efter att skulder dragits av har hustrun rätt till 50 % av giftorättsgodsets värde.

Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken utgörs giftorättsgodset av all egendom som inte är enskild egendom.
Till enskild egendom hör bl.a. egendom som på grund av äktenskapsförord eller genom förbehåll i testamente eller gåvobrev inte ska ingå i makens giftorättsgods utan istället utgöra enskild egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare