När framställan om bodelning skall ske enligt sambolagen

Hej, Jag och min före detta sambo köpte en bostadsrätt tillsammans där jag äger ca 25% och han 75%. Jag flyttade preliminärt tillvinn farmor då jag började plugga på annan ort för ca 1,5 år sedan, men har fortfarande idag kvar alla mina saker i lägenheten jag och min exsambo köpte. Jag och min dåvarande sambo gjorde slut för drygt ett år sedan och han vägrar att gå med på att sälja lägenheten eller att ens köpa ut mig till marknadspris. Vi har inget samboavtal, kan jag begära bodelning trots att jag befunnit mig på annan ort i 1,5 år? Är väldigt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt sambolagen skall en framställan om bodelning ske senast ett år efter att samboförhållandet upphördet, detta enligt 8 §.  Lagen är emellertid indispotiv, alltså inte tvingande så om ni ändock skulle komma överens om att en bodelning skall ske så kan ni göra det.

Om ni inte kommer överens om att sambolagens regler skall tilläpmas gäller vanliga regler om äganderätt och samäganderätt. De saker du har köpt äger du och har således rätt till dem.

De saker ni köpt tillsammans äger ni med samäganderätt och du har därmed rätt att få din andel som motsvarar värdet av detta.  En delägare förfogar fritt över sin andel i den samfällda egendomen, och det är således upp till denne att själv avgöra när en försäljning av andelen ska ske. I ditt fall finns det dock en begränsning i denna rätt: övriga delägare måste erbjudas att förvärva din andel först, innan du får överlåta denna till någon annan. I övrigt har varje delägare jämlikt 6 § samäganderättslagen rätt att hos rätten ansöka att godset för gemensam räkning ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion.

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare