Olika delar av samboegendom

Hej vi är ett sambopar som har köpt ett radhus jag äger 4/5 av lagfarten och hon 1/5 hon vill inte skriva på något samboavtal,hur skall jag göra med mina andelar om vi separerar.Mina andelar är betalda hon har ett lån på sin. Kan jag rädda mina andelar på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår det så är radhuset samboegendom (dvs. köpt för att tjäna som gemensam ostad för dig och din sambo enligt 3 och 5 §§ sambolagen.

Om du och din sambo i framtiden separerar kan din sambo begära bodelning enligt 8 § sambolagen. All samboegendom kommer då tas in och sedan delas lika er emellan i enlighet med 12-14 §§ sambolagen. Din sambos lån på radhuset ska också dras bort från hennes andel i samboegendomen när denna beräknas, se 13 § sambolagen.

I vissa särskilda fall kan en bodelning jämkas om samboförhållandet varat en kortare period och egendomsförhållandet mellan samborna är ojämnt enligt 15 §, men detta är ingenting du bör räkna med.

Din chans att kunna se till att radhuset inte tas in i bodelningen och att det ägarförhållande som nu finns där du äger 4/5 av radhuset består vid en separation är att ni upprättar ett s.k. samboavtal om att huset inte ska tas in i ev. framtida bodelning enligt 9 § sambolagen. Ett sådant avtal kan också slutas just inför en bodelning enligt 10 § sambolagen, det kallas då föravtal. Så om din sambo inte vill skriva på ett samboavtal får du räkna med att radhuset kommer delas lika er emellan vid en separation, med avdrag för din sambos lån.

Med vänlig hälsning,

Fanny OlssonRådgivare