Reglerna i hyreslagen angående hyresgästens frihet att låta personer vistas i lägenheten

Jag har precis flyttat ihop med min pojkvän och blivit sambos i hans lägenhet och är själv arbetssökande, vilket leder till att man är hemma en del om dagarna. Nu är det såhär att han har en inneboende(som även är en vän till min pojkvän sedan innan) sen lite mer än ett år tillbaka, de har inte skrivit kontrakt och han äger inget mera i lägenheten än de som är på hans rum. Har han då rättighet att lämna folk(oavsett relation, ragg/dejt/kompis/vad som helst) obevakat i lägenheten när han själv går till sin praktikplats som gör att han är borta från 8-16 varje dag när min sambo muntligt iallafall en gång minst har sagt åt honom att han inte vill att han gör det? Och jag tycker inte heller om att han gör det.

Lawline svarar

Hej,

De regler som är relevanta i ert fall finns i 12 kap. Jordabalken (hyreslagen) som reglerar upplåtelser (då man hyr ut) av del i ett hus. Din pojkvän fingerar här som hyresvärd som hans vän som hyresgäst. Förutsatt att det inte rör sig om en gratisupplåtelse är hyreslagen tillämplig på ert fall.

Vad gäller ert hyresavtal så är detta inte skriftligt. Den omständigheten är ingen nödvändighet för att det ska räknas som en upplåtelse men underlättar ju avsevärt i sådana situationer då man ska fastställa vad som parterna kommit överens om.

I hyreslagen finns det ingen regel som specifikt reglerar ert problem, d.v.s. huruvida en bostadhyresgäst ska få ha folk i sin lägenhet. (Märk här att jag använder hyreslagens term "lägenhet", vilket betyder hyresobjektet, d.v.s. det rum kompisen har fått hyra).

Det finns en regel (23 §) som ålägger hyresgästen att bruka lägenheten till det ändamål som upplåtelsen avser. Sålunda måste kompisen bruka rummet inom ramen för ändamålet, d.v.s. bostadsändamål. Emellertid torde det inte ligga utanför den ramen att låta personer vistas i lägenheten, beroende på omfattningen och ändamålet såklart.

Vidare har hyresgästen en skyldighet att svara för skador som denne, och personer som han låter vistas i lägenheten, orsakar av vårdslöshet (24 §). Sålunda måste han ersätta förslitningar och liknande som han och de personer som han låter vistas i lägenheten orsakar, förutsatt att det inte rör sig om normalt slitage.

Det finns också en allmän hänsynsregel som hyresgästen måste iaktta (25 §) som ålägger hyresgästen att, i sitt brukande av lägenheten iaktta sundhet, ordning och gott skick. Man betonar särskilt att hyresgästen ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i en sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas.

Om hyresgästens beteende eller brukande inte lever upp till ovanstående krav kan hyresvärden häva avtalet med omedelbar verkan, förutsatt att hyresgästen får en chans att rätta sig.

Som framgår ovan finns det ingen regel som särskilt reglerar ert fall, då hyresgästen låter personer vistas i lägenheten. Med de regler som jag redogjort för ovan torde man inte kunna komma åt problemet. Därför får man falla tillbaka till det muntliga hyresavtalet mellan din pojkvän och hans kompis. Nu har kompisen blivit tillsagt och inte rättat sig efter det. Min rekommendation är att ni tar ett till snack med honom och dokumenterar det ni kommer överens om. Vägrar han att sammarbeta får man undersöka möjligheten att säga upp avtalet. Gör ni det måste ni särskilt beakta reglerna om uppsägningstid.

Den lag jag hänvisade till hittar du här: https://lagen.nu/1970:994

Har du ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare