FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2013

Bodelning mellan sambor pga dödsfall

Hej!

Jag har fått ett hus som gåva (har bott där i 14 år)av min pappa och gåvobrev är skrivet där det står att det ska vara min enskilda egendom. Jag är nu sambo, han har två vuxna barn, jag har inga barn. Hur blir det vid ett dödsfall, kommer hans barn kunna ta över huset?

Jag har lånat upp en summa pengar för att göra en tillbyggnad och sambon vill vara delaktig i lånet. Om vi gör ett avtal där han är med och betalar, kommer hans barn kunna kräva en del av huset då vid ett dödsfall? Är jag tryggare om vi gifter oss?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Huset är genom villkoret din pappa skrivit din enskilda egendom och ingår inte i er samboegendom. Det är endast samboegendomen som ska delas vid dödsfall och hans barn har ingen rätt till ditt hus.

Pengarna ni lånar kommer troligen att anses som infogade i ditt hus då en tillbyggnad inte är någon separat egendom. Pengarna är därför inte heller samboegendom och hans barn får inte rätt till ditt hus.

Även om ni gifter er står sig villkoret att huset ska vara din enskilda egendom och hans barn har inte rätt att få del av det.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare