Hyresgästens vårdplikt

Hej! Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand till en tjej under ca 1 år. Vi gjorde en besiktning när jag flyttade ut och hon tog över den utan anmärkningar, och när hon sedan flyttade ut så gjordes en besiktning till med anmärkningar och räkningen hamnade på ca 8000. Lägenheten var helt nytapetserad när hon flyttade in och dem fick göra om allt när hon flyttade ut. Nu vägrar hon betala detta, hur ska jag göra? finns bevis på att hon har bott i lägenheten under den perioden och jag har båda besiktningspapperna kvar.

Lawline svarar

Jag vill börja med att tacka dig för att du skickat din fråga till Lawline. Hyresfrågor regleras i Jordabalkens 12e kapitel(jordabalken kan du hitta här:https://lagen.nu/1970:994#K12). Den intressanta regeln i ditt fall blir 12 kapitlets 24e paragraf som bland annat säger:

"Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning."

        Av detta följer att din hyresgäst ska ersätta de skador som uppkommit under hyrestiden. Som skador anses dock inte s.k normalt slitage. Att slita ut helt nya tapeter på ca 1 år bör dock inte kunna utgöra normalt slitage(förutsatt att den ursprungliga tapetseringen var fackmanamässigt gjord). Min bedömning är alltså att du bör kunna kräva din hyresgäst på ersättning.
       Om du som hyresvärd vill ha ersättning måste du kunna visa att skadorna uppkommit under den tid som uthyrningen pågått. Det är därför väldigt bra att så som du gjort ordna besiktning vid in-och utflyttning. Besiktningsprotokollen är viktiga bevis.

        Om hyresgästen inte vill ersätta den skada hon orsakat kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om hyresgästen inte bestrider detta får du hjälp att driva in dina pengar och bestrids betlningsföreläggandet kan du välja att ta fallet till domstol. Om du behöver ta fallet till domstol så rekomenderar jag dig att kontakta en jurist för mer rådgivning.

        Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare