FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/02/2013

Anmälan av brott

Om inte polisen vill ta i mot en anmälan som jag och min granne har gjort mot en person som körde vårdslöst och utan körkort utanför våran resp.fastigheter, hur skall vi göra då ? Tacksam för svar. Mvh Oddvar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man har alltid rätt att anmäla begångna brott, och polisen har en skyldighet att ta emot anmälningar utan dröjsmål. Detta ingår i deras skyldigheter som en offentlig myndighet samt enligt Polislagen(Se PolisL 2 kap 1-3 §§ om polisens skyldighet att agera). Undantaget är om personen som vill göra en anmälan uppför sig våldsamt eller på annat sätt försvårar upptagande av anmälan.

Om det finns skäl att misstänka att det är fråga om ett brott inleder polisen en förundersökning, dock så sker inte detta alltid och de har inte heller alltid någon skyldighet att inleda en sådan. Av rättegångsbalken 23:1 följer att en förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse finns skäl att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Denna behövs inte inledas om det är uppenbart att brottet inte går att utreda eller de kostnader en förundersökning skulle kräva inte står i rimlig proportion till sakens betydelse och det inte finns anledning att anta att det skulle medföra en annan påföljd än böter. Om det skulle antas att det skulle föranleda en åtalsunderlåtelse där något väsentligt allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts.

Polisen är som sagt enligt lag skyldiga att ta emot anmälan, om de sedan inleder en förundersökning är en annan sak. Prova göra en anmälan igen, för mindre brott tar polisen emot elektroniska anmälningar. Lycka till!

Emelie SynnegårdRådgivare