Får en sambo ta över ett hyreskontrakt?

Jag flyttade till min sambo till en lägenhet som han hade innan vi träffades och nu går vi skilda vägar och jag undrar om jag kan ha rätt att bo kvar i lägenheten och ta över hyreskontraktet på lägenheten då jag bott under 5 år i lägenheten med min sambo? Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har din sambos medgivande att ta över hyreskontraktet till lägenheten.

Med sambo avses enligt 1 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande ("under äktenskapsliknande förhållanden") och har gemensamt hushåll.

Hyresförhållandet regleras i 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12.

Enligt 34 § får en hyresgäst, som inte avser att använda sin bostadslägenhet, överlåta hyresrätten till en närstående som hyresgästen varaktigt sammanbor med om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådant tillstånd skall lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen.

Som sambos uppfyller ni automatiskt kravet på närstående som varaktigt sammanbor. Att ni har sammanbott under fem års tid bör anses ha varit varaktigt.

Det finns även möjligheter för en sambo att få ta över kontraktet om denne anses bäst behöva det, vilket främst blir aktuellt om man har barn tillsammans (33 § som hänvisar till 22 § sambolagen).

Jag bedömer att du har goda chanser att få överta hyreskontraktet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare