Krävs samtycke för att sälja en bostadsrätt?

Angående försälning av egendom. Jag har ett bostadsrätt som tillhör HSB föreningen och vill sälja det till min kompis. Men jag är gift och har 3 barn, en av dem är 20 år nu.Min familj och barnen bor i lägenheter. Kan jag göra överlåtelsen av bostadsrättet utan att jag berättar det till min familj? Ska dem godkänna överlåtelsen? Huset tillhör bara mig och jag står som ägare. Men jag skaffade hus medan jag var gift. Vad kan ska hända om jag dör men vill att huset ska ärvas av min kompis?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Du kan göra en sådan överlåtelse utan att du berättar för din familj. Om bostadsrätten är er gemensamma bostad kan du dock inte överlåta den utan din makes samtycke, se Äktenskapsbalken 7 kap 5 §. I annat fall får du göra vad du vill med din egendom. Vänliga hälsningar
Isabel RingsbyRådgivare